14 kwi Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych w I kwartale 2023
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2023 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W pierwszym kwartale 2023 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 33,8% (-147 szt.) r/r.
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku o 21,6% mniej sztuk niż w analogicznym okresie roku 2022 (-54 szt.) r/r.
W kategorii pierwszych rejestracji sprowadzonych używanych samochodów kempingowych w Polsce zarejestrowano w pierwszym kwartale o 1,5% mniej pojazdów (-6 szt.) r/r.
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w okresie od stycznia do marca 2023 r. zarejestrowano 12,2% więcej egzemplarzy (+ 188 szt.) r/r.
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (146 szt.) oraz Francja (101 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (22 szt.) oraz Holandia (21 szt.).
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu uplasowała się Dania (363 szt.), na drugim Wielka Brytania (347 szt.) i trzecim Holandia (317 szt.).
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Po wielu kwartałach wyraźnych wzrostów, rejestracje nowych pojazdów kempingowych i przyczep wyraźnie wyhamowały. Większy spadek, który odnotowaliśmy w rejestracjach nowych samochodów kempingowych jest efektem problemów z dostępnością podwozi oraz odczuwalnymi wciąż skutkami epidemii COVID, kryzysu półprzewodników i zerwaniem łańcuchów dostaw.
Rejestracje używanych samochodów kempingowych utrzymują się na poziomie tych z zeszłego roku, podczas gdy liczba rejestracji używanych przyczep kempingowych nieznacznie wzrosła. Odzwierciedla to ogólny trend na krajowym rynku motoryzacyjnym, gdzie wciąż z uwagi na poziom zamożności nabywców, używane pojazdy – w tym kempingowe – cieszą się większym zainteresowaniem.
Obserwując sytuację w sektorze produkcji, pozostaje mieć nadzieję, że ostatnie wzrosty cen samochodów, wzrost cen surowców używanych do produkcji pojazdów i zabudów oraz wysoka inflacja nie wpłyną znacząco na rynek przyczep i samochodów kempingowych w nadchodzących miesiącach i będzie on sukcesywnie wzrastać.”
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, komentuje: „Wyniki rejestracji nowych pojazdów nie pozostawiają złudzeń. Powracamy do kontynuacji trendu wzrostowego sprzed pandemii. Musimy zapomnieć o czasach nienormalnych wzrostów COVID-owych. Trudno też jest oceniać rynek roku do roku, gdy sytuacja w ostatnich latach diametralnie się zmieniała.
W kategorii nowych pojazdów następują przetasowania w pozycjach poszczególnych marek. Wciąż niekwestionowanym liderem jest VW, jednak drugą pozycję marce Roller Team odbiera marka Benimar. To pierwszy taki przypadek w historii.
Kolejnym wartym zaznaczenia faktem jest czwarta pozycja luksusowej marki Carthago. Pokazuje to odwieczną prawdę, że ludzie zamożni nie są podatni na słabą sytuację gospodarczą.
W przyczepach również nastąpiło przetasowanie. Na niezachwianej pierwszej pozycji pozostaje Hobby, ale zmiana nastąpiła na kolejnych miejscach za sprawą wciąż rosnącej sprzedaży marki Niewiadów.
W naszym porównaniu zauważamy zupełnie inną sytuację w kategorii używanych pojazdów. Ten segment rynku radzi sobie dużo lepiej.
Kampery z symbolicznym minusem oraz przyczepy z dużym, bo aż 12% wzrostem, pokazują zwiększoną podaż za granicą. Polacy kupują je chętnie, tym samym budując bazę pojazdów kempingowych na polskim rynku. To z kolei zwiększy zapotrzebowanie na serwis”.
O PZPM:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep
i Naczep – CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji
w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Jakub Faryś, e-mail: jakub.farys@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 602 475 701
- Anna Materzok, e-mail: anna.materzok@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 608 666 124
O PGC:
Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży
m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów. Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej
w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty. Od 2023 reprezentuje Polskę w strukturach najważniejszej organizacji na Starym Kontynencie – European Caravan Federation.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Dariusz Wawrzyniak, e-mail: wawrzyniak@spgc.pl, tel.: 603 415 196