19 paź Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych III/2022
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych za dziewięć miesięcy
2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji zarówno w zakresie nowych jak i używanych samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł -23,6% r/r. W okresie od stycznia do września zarejestrowano 1 424 szt. (-441 szt.).
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech kwartałach 910 szt. co przełożyło się na wzrost o 2,6 % (+ 23 szt.).
W pierwszych trzech kwartałach w 2022 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 1 438 używanych samochodów kempingowych. Daje to spadek dynamiki do poziomu -14,1 % (-236 szt.).
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych rejestrowanych po raz pierwszy w Polsce odnotowano spadek o 8% r/r do poziomu 5951 szt. (- 520 szt.).
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (582 szt.) oraz Francja (334 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (81 szt.) oraz Szwajcaria (72 szt.).
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu znalazła się Wielka Brytania (1 284 szt.), na drugim miejscu znalazła się Holandia (1 227 szt.) i trzecim miejscu nastąpiła spadająca z pozycji lidera Dania (1 202 szt.).
Zapraszamy również do udziału i śledzenia drugiej edycji konferencji Polish Camper & Caravans Conference, która odbędzie się 21 października br, podczas Caravans Salon Poland, w Poznaniu na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Poruszone zostaną tematy zarówno rozwoju rynku, rozwoju polskiej branży oraz jej perspektyw. Więcej informacji na www.spgc.pl.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Biorąc pod uwagę obecną sytuację branży motoryzacyjnej, ale też i całej gospodarki, nie dziwi spadek rejestracji pojazdów kempingowych i przyczep kempingowych. W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy jedynie nowych przyczep kempingowych zarejestrowano nieco więcej niż w porównywalnym okresie zeszłego roku. O ile spadek rejestracji nowych samochodów kempingowych jest zrozumiały, bo w bieżącym roku po raz pierwszy w ciągu ostatnich lat zanotowaliśmy spadek rejestracji samochodów dostawczych – w tym podwozi z powodu braku ich dostępności, o tyle spadek używanych pojazdów kempingowych i przyczep wskazuje, że po ostatnich dobrych latach klienci jednak wstrzymują się z zakupami. Fakt, że takie pojazdy służą do spędzania wolnego czasu i nie są dobrem pierwszego wyboru, może przekładać się na to, że część klientów w obawie przed spowolnieniem gospodarczym i recesją, wstrzymuje się z zakupami, które nie są niezbędne. Uwzględniając także to, że rynek kamperowy w Polsce jest stosunkowo młody, a liczba pojazdów w porównaniu z krajami zachodnimi jest niewielka, to wahania w rejestracjach rzędu kilkuset sztuk przekładają się na spore – kilku- lub kilkunastoprocentowe spadki w rejestracjach. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że forma wypoczynku jaką jest caravaning, będzie w Polsce jednak zyskiwała popularność i mimo gorszych czasów, które niewątpliwie nadchodzą będzie rosła, choć może nie w tak spektakularny sposób”
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Utrzymanie ilości rejestracji nowych kamperów na podobnym do zeszłorocznego poziomie wydaje się już nierealne. Liczymy jednak na przekroczenie rejestracji 1900 pojazdów. Dobrym prognostykiem dla rynku caravaningowego byłby wzrost w skali rok do roku ilości rejestracji nowych przyczep kempingowych. To możliwe i prawdopodobne, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę działania naszego rodzimego producenta, który „idzie jak burza” i dodatkowo na czwarty kwartał szykuje premierę dużej rodzinnej przyczepy. Lepsza sytuacja rysuje się też na polu rejestracji sprowadzanych pojazdów używanych. Tu możemy jeszcze liczyć na zbliżenie do poziomu zeszłorocznego.
Przyczyny problemów w segmencie nowych kamperów są niezmienne. Tym najbardziej dotkliwym są stałe przestoje w fabrykach podwozi, a w szczególności u producenta Fiata. Wpływają one również na przetasowania na rynku dostawców tego komponentu. Producenci kamperów szukając alternatyw coraz chętniej zabudowują pojazdy z grupy VW oraz 2 litrowe Mercedesy i Fordy. Targi Caravan Salon w Düsseldorfie wyraźnie to pokazały. Działania takich firm jak Dethleffs, Knaus, Weinsberg czy Hobby nie pozostawiają wątpliwości co do tezy, że Fiata można zastąpić. Ten trend widoczny jest również w naszych rodzimych wytwórniach.
Kolejnym wyraźnie rysującym się kierunkiem jest rosnąca popularność kamperów na mniejszych pojazdach typu VW T6 czy Ford Transit Custom. Takie tendencje dodatkowo utrwalają niezagrożoną pozycję VW w czołówce rejestracji nowych pojazdów w Polsce.
Targi zagraniczne ujawniły także bardzo dobrą koniunkturę sprzedaży pojazdów najwyższego segmentu, co potwierdza zasadę, że w złych czasach dobra luksusowe mają się zawsze dobrze. Jednak i tutaj czas oczekiwania znacznie się wydłużył.
Aby nie kończyć pesymistyczną nutą chciałbym zwrócić uwagę na jasną stronę tej trudnej sytuacji. W ostatnim czasie w branży przybywa wiele nowych firm świadczących usługi na różnym poziomie. Coraz większe znaczenie będzie odgrywał dobry serwis i rosnący poziom obsługi klienta. Spowoduje to przetasowania, a najsłabsze firmy z pewnością nie wytrzymają tej próby. Dzięki temu nasz rodzimy rynek staje się coraz bardziej profesjonalny i dojrzały.”.
O PZPM:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep – CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Jakub Faryś, e-mail: jakub.farys@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 602 475 701
- Anna Materzok, e-mail: anna.materzok@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 608 666 124
O PGC:
Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów. Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Dariusz Wawrzyniak, e-mail: wawrzyniak@spgc.pl, tel.: 603 415 196