
18 kwi Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych w pierwszym kwartale 2025
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2025 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W pierwszym kwartale 2025 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 6,0% (+26 szt.) r/r.
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku o 4,2% mniej sztuk niż w analogicznym okresie roku 2024 (-9 szt.) r/r.
W kategorii pierwszych rejestracji sprowadzonych używanych samochodów kempingowych w Polsce zarejestrowano w pierwszym kwartale o 24,1% więcej pojazdów (+155 szt.) r/r.
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w okresie od stycznia do marca 2025 r. zarejestrowano 5,8% mniej egzemplarzy (-107 szt.) r/r.
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (433 szt.) oraz Francja (96 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (59 szt.) oraz Szwecja (51 szt.).
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu uplasowała się Dania (380 szt.), na drugim Wielka Brytania (308 szt.) i trzecim Niemcy (302 szt.).
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „1Q 2025 roku można zaliczyć do udanych jeśli chodzi o rejestracje samochodów kempingowych zarówno nowych, jak i używanych. Choć wzrosty nie są tak spektakularne jak w poprzednich latach, to liczba rejestracji w obu tych kategoriach rośnie. Jednak – biorąc pod uwagę specyfikę polskiego rynku – znacznie więcej rejestruje się pojazdów używanych. Nieco gorsze wyniki odnotowaliśmy w segmencie przyczep kempingowych – nowych i używanych. Wydaje się, że coraz więcej klientów przekonuje się do samochodów kempingowych, które są kupowane chętniej niż przyczepy. Biorąc pod uwagę fakt, że używane pojazdy kempingowe – mimo czasem dość zaawansowanego wieku – mają niewielkie przebiegi i są stosunkowo tanie, zapewne to ten rodzaj turystyki w najbliższych latach będzie preferowany przez polskich klientów.
Jeśli chodzi o nowe pojazdy – nie bez znaczenia jest ich znacznie lepsza dostępność. Po kryzysie z ostatnich lat, właściwie nie ma już problemów z zamawianiem podwozi. Warto jeszcze wspomnieć, że w obszarze zabudów coraz ambitniej działają polskie firmy, co też dla wielu klientów może być argumentem przemawiającym za wyborem takiego pojazdu.”.
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, komentuje: „Trendy, które wyznaczył miniony rok utrzymują się. Mamy do czynienia ze wzrostem ilości rejestracji nowych i używanych kamperów, jednak o trochę niższej intensywności. Kamperowe podium pozostaje bez zmian. Mimo dużego spadku, VW cały czas na pierwszym miejscu, Benimar nie odpuszcza. Do niedawna, mało widoczna w naszych raportach grupa Capron, wzorem zeszłego roku zyskuje coraz lepsze wyniki. Może to za sprawą produkowanych w Polsce kampervanów?
W grupie przyczep widoczny jest „trend przesiadkowy”, w którym karawaningowcy przeistaczają się z użytkowników przyczep we właścicieli kamperów. Prawdopodobnie społeczeństwo chce być bardziej mobilne. Jest to kierunek widoczny w całej Europie. Ten trend kształtuje także ekspansja samochodów elektrycznych i hybrydowych, których sprzedaje się coraz więcej. Niestety, nie mogą się one pochwalić uciągiem wystarczającym do holowania cięższych przyczep kempingowych. Nasz polski Niewiadów po zeszłorocznym sukcesie sprzedaży aż 226 przyczep, zanotował 50% spadek. Konkurencja w segmencie przyczep lekkich rośnie. Zauważają to zagraniczni producenci, którzy już szykują kontroferty. Hobby odzyskuje swoją silną pozycję i nadal zwyżkuje w notowaniach rejestracji. Co ciekawe, na liście sprzedażowej przeważają modele z linii Ontour i DeLux z DMC do 1300kg. Pomiędzy tymi graczami caravaningowego rynku pojawiła się Adria, notując aż 60% wzrost ilości rejestracji. Z informacji od dealera wiemy, że dzieje się tak za sprawą wzmożonej sprzedaży przyczep o DMC do 1200kg.
Wiosenne targi pokazały, że pojazdy mogą być tańsze, co od razu spotkało się ze zwiększonym popytem. Cena rządzi. Stały się one tym samym konkurencją dla pojazdów z 2-3 letnich z polskiego rynku wtórnego. Prognozuję, że II kwartał, w którym pojazdy rejestruje się z myślą o wakacyjnych planach, będzie zdecydowanie lepszy. Jednym słowem, idziemy w dobrym kierunku.”.
O PZPM:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep – CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Jakub Faryś, e-mail: jakub.farys@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 602 475 701
- Anna Materzok, e-mail: anna.materzok@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 608 666 124
O PGC:
Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa, działające od 2019 roku jest największą organizacją branżową zrzeszającą producentów, importerów, dealerów pojazdów specjalnych kempingowych, przedstawicieli wypożyczalni, producentów i dystrybutorów rozwiązań technologicznych, akcesoriów i usług do caravaningu Działalność koncentruje się na reprezentowaniu branży w relacjach z organami administracji publicznej w Polsce i Europie. Dba o interesy członków poprzez budowanie pozytywnego wizerunku. Od 2023 reprezentuje Polskę w strukturach najważniejszej organizacji na Starym Kontynencie – European Caravan Federation.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Dariusz Wawrzyniak, e-mail: wawrzyniak@spgc.pl, tel.: 603 415 196