Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych w 2023 roku

Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych w 2023 roku

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych 2023 roku opracowany
na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W 2023 roku zarejestrowano w Polsce 1343 szt. nowych samochodów kempingowych, co przełożyło się na spadek o 28,4% r/r (-534 szt.).

Kolejny rok, numerem jeden z 33,2% udziałem jest marka Volkswagen, na drugim miejscu pierwszy raz pojawiła się marka Benimar – 9,1% oraz zamykający podium Roller Team – z 7,1% udziałem w rynku.

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w ostatnim kwartale – 168 szt. co jest wynikiem lepszym w porównaniu do 4 kwartału 2022 roku o 11 szt. Pozwoliło to zamknąć rok z wynikiem 923 szt. i spadkiem r/r o 13,5% (- 144 szt.).

Pierwszy raz w historii raportów na pierwszym miejscu uplasowała się polska marka Niewiadów (21,7%), na drugiej pozycji marka Hobby (20,5%), a podium zamknął Dethleffs (14,2%).

W kategorii używanych samochodów kempingowych zarejestrowano w 2023 roku o 21% więcej pojazdów (+ 373 szt.).

Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych zarejestrowano łącznie 7 897 szt.
co zamyka rok ze wzrostem r/r na poziomie 10,1% (+ 724 szt.).

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (868 szt.) oraz Francja (468 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (135 szt.) oraz Belgia (133 szt.).

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych pierwszy raz ranking otwiera Dania (1 677szt.), na drugie miejsca spadła Wielka Brytania (1 649 szt.) oraz podium zamyka Holandia (1 550 szt.).

Wartymi uwagi są statystyki rejestracji w ostatnich sześciu latach, z których wynika iż łącznie zarejestrowano pierwszy raz w Polsce nowych oraz używanych samochodów kempingowych
i przyczep 12 315 szt., czyli o 419 szt., więcej niż w 2022 roku.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Niestety wyniki 2023 roku pokazują, że wróciliśmy do przedcovidowej „normalności” oraz, że okres boomu mamy za sobą. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie wyniki z roku 2020 czy 2021 się powtórzyły.

Trzeba przyjąć, że już właściwie nie mamy żadnych problemów z dostępnością podwozi czy też kłopotów z dostawami materiałów i podzespołów do wykonania zabudów. Pokazuje to, że niestety dla większości firm sprzedających pojazdy i przyczepy kempingowe nie był to najlepszy rok. Musimy również pamiętać, że w poprzednich latach sporo pojazdów trafiało do wypożyczalni, które teraz zapewne wstrzymały się z zakupami. Problemem są również rosnące ceny pojazdów. Dziś nowy pojazd kempingowy to wydatek kilkuset tysięcy złotych, a że trudno przyjąć taki wydatek
za niezbędny, to wiele osób rezygnuje z tego typu zakupu. Nie bez znaczenia jest również, że biura turystyczne starają się oferować jak najtańsze wycieczki czy kwatery.

Na pewno okres ostatnich kilku lat spowodował wzrost zainteresowania taką formą turystyki i sądzę, że jej popularność w długim okresie będzie rosła. Jednak na wyniki z lat pandemii będziemy jeszcze musieli poczekać.”

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Na rynku sprzedaży nowych pojazdów panuje dość mroczna atmosfera. Firmom przyzwyczajonym
do ogromnych wzrostów pandemicznych trudno pogodzić się ze spadkami, które obserwujemy już
od 2022 roku.

Sytuacja gospodarcza, wybory, trwająca wojna na Ukrainie i duża inflacja to elementy osłabiające znacząco popyt w 2023 roku. Powracamy tym samym do poziomów sprzedaży kamperów i przyczep sprzed pandemii. Można więc mówić o powrocie do stabilizacji po kilku latach pandemicznego boomu.

Pomimo ogólnych spadków są firmy, które odnotowały wzrosty sprzedaży. W kamperach wyróżniały się Rapido, Carthago i Dethleffs, czyli firmy z pojazdami z wyższej półki. W przypadku przyczep mocno zarysowały obecność Niewiadów, Adria i tureckie Carpento. Nasz rodzimy producent trafił
na pierwsze miejsce podium z rejestracją 200 przyczep.

Dla pocieszenia, sytuacja na zachodnich rynkach również nie rysuje się kolorowo. W kuluarach targów CMT Stuttgart mówi się o ilościach pojazdów na placach dealerów, które pozwoliłyby zaspokoić całoroczne potrzeby klientów. Dysponując pojazdami nie mają potrzeby odbierania
z fabryk kolejnych, zamówionych wcześniej. Wpływają na to zdolności kredytowe i blokady
w bankach.

Są jednak i optymistyczne informacje, na których warto się skupić. Pomimo dużych spadków
w rejestracji nowych pojazdów na rynku przybyło więcej jednostek caravaningowych niż w 2022 roku.

Stało się to za przyczyną dużych ilości sprowadzonych używanych jednostek.

Będą one motorem napędowym do rozwoju caravaningowej sieci serwisowej w Polsce i potencjałem utrzymania dla sklepów z akcesoriami.

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 54 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep
i Naczep – CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji
w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży
m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów.  Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej
w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty.

KONTAKT DLA MEDIÓW: