Raport rejestracji kamperów i przyczep w pierszych 3 kwartałach 2023r.

Raport rejestracji kamperów i przyczep w pierszych 3 kwartałach 2023r.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym trzech kwartałach 2023 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji nowych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł -25,7% r/r. Zarejestrowano 1 058 szt. (-366 szt.).

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech kwartałach
755 szt. co przełożyło się na spadek o 17,0 % (- 255 szt.).

W okresie od stycznia do września 2023 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju
1 594 używane samochody kempingowe. Daje to wzrost dynamiki na poziomie 10,8 % (+ 156 szt.).

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano wzrost rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 7,5% r/r do poziomu
6 395 szt. (+ 444 szt.).

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (615 szt.) oraz Francja (379 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (98 szt.) oraz Holandia (97 szt.).

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszych trzech miejscach kolejny kwartał z rzędu znalazły się Dania (1 370 szt.), na drugim Wielka Brytania
(1 364 szt.) oraz Holandia (1 231 szt.).

Zapraszamy do odwiedzenia targów Caravans Salon Poland, które odbędą się w dniach
26-29 października na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Wydarzenie odbędzie się
w 8 pawilonów wystawienniczych, gdzie swoje nowości pokażą wszyscy liczący się światowi oraz polscy producenci pojazdów oraz rozwiązań dla caravaningu.

 

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „W trzecim kwartale br. odnotowaliśmy spadki w rejestracjach zarówno nowych samochodów kempingowych jak i przyczep. Spadki wyniosły ponad 25 proc. w przypadku pojazdów i prawie 20 proc. w przypadku przyczep. Około 10 proc. wzrost odnotowały natomiast używane pojazdy i przyczepy kempingowe. Warto jednak dodać, że wszystkich pojazdów łącznie – nowych i używanych, przyczep i samochodów – zarejestrowano w pierwszych trzech kwartałach tego roku więcej niż  w roku 2022.

Biorąc pod uwagę fakt, że zakupy pojazdów kempingowych i przyczep są sezonowe, raczej nie należy się spodziewać by czwarty kwartał bieżącego roku okazał się lepszy niż trzy pierwsze. Również mając na uwadze to, że pojazdy kempingowe nie są dobrami tzw. pierwszej potrzeby oraz wysoką inflację, nie dziwi wyraźny spadek rejestracji nowych przyczep i samochodów kempingowych. Niestety, wszystkie nowe pojazdy w ostatnim czasie znacznie podrożały i może to oznaczać, że część klientów rezygnuje z kupna nowego pojazdu na rzecz używanego.”.

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Wyniki pierwszych 3 kwartałów są kontynuacją wcześniejszego trendu. Obecnie widoczne spadki ilości rejestracji nowych pojazdów będą trudne do odrobienia w tym roku, chociaż tendencja nie musi się utrzymywać na tym samym poziomie. „Pole position” przypada grupie pojazdów używanych. Kampery jak i przyczepy plasują się ze wzrostami odpowiednio na poziomach +10,8 i +7,5% rok do roku. W tym wypadku, ten fakt cieszy, gdyż na rynku pojawiają się wciąż kolejne pojazdy budując tym samym bazę caravaningową.

Rynek  nie znosi pustki. Wypełniają ją zainteresowani turystyką kempingową klienci kupując używki.  Sumując, rejestrację nowych i używanych kamperów otrzymujemy 2652 pojazdów.  W przypadku nowych i używanych przyczep uzyskujemy wynik na poziomie 7150 rejestracji.

W sumie na rynku przybyło w pierwszych 3 kwartałach około 9800 pojazdów caravaningowych, co jest wynikiem lepszym o  80 pojazdów w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku. Na uwagę zasługują notowane duże spadki w marce Roller Team, co skuteczne wykorzystuje Benimar. W przyczepach, szokuje Niewiadów z wynikiem 152 przyczep z  udziałem w rynku na poziomie 20%. Czyżby producent w końcu dostrzegł potencjał rodzimego rynku?”

 

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep – CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

 

O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów.  Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty. Od 2023 reprezentuje Polskę w strukturach najważniejszej organizacji na Starym Kontynencie – European Caravan Federation.

KONTAKT DLA MEDIÓW: