17 sty Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych za rok 2022
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych 2022 roku opracowany
na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W ostatnim kwartale 2022 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 20% (+76 szt.). natomiast w całym roku odnotowano spadek o 16,3% r/r (-365 szt.).
Kolejność czołowej trójki firm w powyższej kategorii pozostała bez zmian w stosunku do roku 2021. Numerem jeden z 32,4% udziałem jest marka Volkswagen, na drugim miejscu Roller Team – 14% oraz zamykający podium Benimar – 9% udział. Pierwsze dwie marki zwiększyły swój udział w rynku, a trzecia zmniejszyła.
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w ostatnim kwartale dokładnie taką samą liczbę jak w 2021 r. – 157 szt., co pozwoliło zamknąć rok z wynikiem 1 067 szt. i wzrostem r/r o 2,2 % (+ 23 szt.).
Kolejny rok liderem pod kątem udziału w rynku pozostała marka Hobby (20,9%), na drugiej pozycji uplasował się Dethleffs (18,3%) oraz na trzeciej lokacie polski producent – Niewiadów (16,2%).
W kategorii używanych samochodów kempingowych zarejestrowano w ostatnim kwartale również dokładnie taką samą liczbę jak w 2021 r. – 341 szt., co pozwoliło zamknąć rok z wynikiem 1 779 szt. i spadkiem r/r o 11,7 % (- 236 szt.).
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w czwartym kwartale zarejestrowano r/r 4% mniej egzemplarzy (- 50 szt.), co zamyka rok ze spadkiem r/r na poziomie 7,4% dającym łączną liczbę 7 173 szt. (- 570 szt. r/r).
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (708 szt.) oraz Francja (415 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (108 szt.) oraz Belgia (83 szt.).
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych bez zmian. Na pierwszym miejscu znalazła się Wielka Brytania (1 525 szt.), na drugim miejscu znalazła się Holandia (1 507 szt.) i trzecim miejscu Dania (1 437 szt.).
Wartymi uwagi są statystyki rejestracji w ostatnich pięciu latach, z których wynika iż w kategorii nowych samochodów kempingowych oraz nowych przyczep kempingowych odnotowaliśmy trzykrotny wzrost pomiędzy 2022 a 2018 rokiem – samochody kempingowe – 1 877 szt.
do 654 szt. – zmiana o 287% oraz przyczepy – 1 067 szt. do 345 szt. – zmiana o 308%.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Choć w czwartym kwartale 2022 roku nie odnotowaliśmy spadków w większości kategorii pojazdów i przyczep kempingowych, jednak wynik całego roku – zarówno w przypadku samochodów kempingowych nowych jak tez używanych – jest niższy o kilkanaście procent w porównaniu z rokiem poprzednim. To nie dziwi, bo branża wciąż doświadcza problemów z dostępnością pojazdów więc tym samym na rynek trafia mniej zabudów nowych pojazdów kempingowych. Przekłada się to oczywiście także na mniejszą podaż na rynku pojazdów używanych. Branża motoryzacyjna powoli wychodzi z dołka i mamy nadzieję, że obecny rok 2023 będzie lepszy niż poprzedni. Nieco bardziej optymistycznie wygląda sytuacja na rynku przyczep zarówno nowych jak też używanych, bo tutaj dostępność półprzewodników nie jest tak krytyczna, jak w przypadku pojazdów silnikowych. Pozostaje mieć nadzieję, że najbliższe miesiące, kiedy to klienci będą szykowali się do sezonu urlopowego, przyniosą wzrost sprzedaży samochodów – w tym pojazdów pod zabudowy kempingowe. Trzeba też niestety mieć na uwadze coraz bardziej widoczny kryzys, który może spowodować kłopoty na rynku kamperów i przyczep kempingowych, ale będzie to już zupełnie niezależne od kondycji branży motoryzacyjne.”
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Po otrzymaniu wyników rocznych rejestracji naprawdę się ucieszyłem!
W raporcie za pierwsze trzy kwartały wspomniałem, że liczę na przekroczenie liczby 1900 rejestracji nowych kamperów w 2022 roku. Niewiele się pomyliłem. Prognozy branżowe zasłyszane w kuluarach były mniej optymistyczne.
Teraz jednak można powiedzieć, że cały rynek urósł w czwartym kwartale w stosunku do niedawnych oczekiwań. Na giełdzie znane jest określenie „rajd św. Mikołaja”. Może i w naszej branży taka sytuacja miała miejsce?
W czwartym kwartale zanotowaliśmy zarówno poprawę w wynikach sprzedaży nowych i używanych kamperów jak i przyczep kempingowych. Poprawiło to wyniki roczne.
Warto też zauważyć, że nie zmieniły się pozycje w rankingach producentów. Niekwestionowanym liderem w rejestracji nowych kamperów jest Volkswagen, a przyczep- Hobby. W przypadku Hobby trzeba podkreślić olbrzymi udział w rejestracji używanych przyczep – to aż 1396 sztuk na 7173 ogólnie zarejestrowanych w 2022 roku.
Co mogło mieć wpływ na tę poprawę w czwartym kwartale? Z pewnością słabnące Euro zachęciło do odbierania zamówionych pojazdów tych, którzy od dłuższego czasu zwlekali z powodu silnej walut. Kolejnym czynnikiem mogła być sytuacja niespotykana od dawna, gdy pojawiły się u dealerów kampery dostępne „od ręki”.
Popatrzmy jednak trochę inaczej na ten raport. W tym roku na polskim rynku przybyło łącznie 11 896 pojazdów kempingowych, a rok temu 13 044. Daje to łącznie ok 25 000 pojazdów kempingowych. To olbrzymia liczba. Te pojazdy trzeba będzie obsłużyć serwisowo. Tu upatrywałbym impuls do dalszego rozwoju rynku caravaningowego w Polsce”.
O PZPM:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep – CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Jakub Faryś, e-mail: jakub.farys@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 602 475 701
- Anna Materzok, e-mail: anna.materzok@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 608 666 124
O PGC:
Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów. Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
- Dariusz Wawrzyniak, e-mail: dariusz.wawrzyniak@spgc.pl, tel.: 603 415 196