Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych II/2022

Raport rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych II/2022

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W pierwszych dwóch kwartałach 2022 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji zarówno w zakresie nowych jak i używanych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł -22,7% r/r. W pierwszym sześciu miesiącach roku zarejestrowano 1 041 szt. (-306 szt.).

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych dwóch kwartałach 673 szt. co przełożyło się na spadek o 0,9 % (- 6 szt.).

W pierwszych dwóch kwartałach w 2022 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 964 używane samochody kempingowe. Daje to spadek dynamiki do poziomu -18,0 % (-212 szt.).

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano spadek rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 13,5% r/r do poziomu 3916 szt. (- 610 szt.).

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (403 szt.) oraz Francja (229 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (53 szt.) oraz Belgia (51 szt.).

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu utrzymała się Dania (868 szt.), na drugim i trzecim miejscu nastąpiła zamiana miejsc pomiędzy Wielką Brytanią (811 szt.) oraz Holandia (762 szt.).

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Niestety, najnowsze wyniki wskazują spadek ilości rejestracji zarówno nowych jak i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych. Niewątpliwie, oprócz kłopotów z podwoziami do pojazdów dostawczych spowodowanych m.in. kryzysem półprzewodnikowym, duże znaczenie odgrywa ogólna sytuacja polityczna i ekonomiczna. Kamper czy przyczepa kempingowa są sporą inwestycją i wiele osób, które chciałyby w ten sposób spędzić wakacje jednak wstrzymują się z zakupem. Dotyczy to także wypożyczalni, które w ostatnich latach rozwijały się bardzo dynamicznie, a teraz i dla nich przyszedł czas na lekkie przyhamowanie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że – jak wynika z badań – sporo osób w ogóle wstrzymało się z wydawaniem pieniędzy na wyjazdy wakacyjne. Nie należy więc oczekiwać, że sytuacja znacznie się polepszy w najbliższych miesiącach czy kwartałach, bo też nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miała poprawić się sytuacja polityczna i gospodarcza.

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Sytuacja na rynku caravaningowym jest coraz trudniejsza. Do problemów z poprzednich miesięcy dołączają zwiększające się trudności z dostawami pojazdów bazowych Fiata i niepokoje powodowane zmianami w gospodarce gazowej w całej Europie.

To wszystko ma ogromny wpływ na produkcję pojazdów kempingowych. Fabryki redukują duże zamówienia składane przez dealerów co z kolei powoduje niedobory podaży. W niektórych producentów zdarzają się przypadki ograniczeń zamówień na poziomie nawet 60-70%. Nasz rynek nie jest w tym odosobniony.

Najbardziej widoczny jest spadek rejestracji nowych kamperów o 22%, na szczęście dużo lepiej wyglądają wyniki rejestracji nowych przyczep, gdzie spadek to zaledwie 0,9%. Tu także warto zwrócić uwagę na zmianę lidera w tej kategorii. Po wielu latach triumfu producenta HOBBY na czoło wysunęła się nieznacznie marka Dethleffs. Na uwagę zasługuje również wzmacniająca trzecią pozycję rodzima marka Niewiadów z rejestracjami na poziomie 95 przyczep i wzrostem rok do roku. Gratulujemy, 35,7% to świetny wynik!

W rejestracji pojazdów używanych utrzymuje się trend obecny w I kwartale tego roku. Wśród kamperów obserwujemy spadek o 18%, a wśród przyczep o 13,5%. Ta tendencja powinna się utrzymywać przez dłuższy czas podtrzymywana problemami z dostępnością nowych pojazdów.

Podsumowując, pozostaje mieć nadzieję, że kolejne kwartały przyczynią się do utrzymania zeszłorocznej sprzedaży”.

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep – CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

 O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów.  Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty.

KONTAKT DLA MEDIÓW: